Selasa, 17 Mei 2011

Flemish Giant Collection

Hanya sebagai tatapan untuk berkongsi sama :)

Keistimewaan arnab Flemish Giant ini memang terletak pada bakanya yang luar biasa. Sejarah kemunculan arnab ini kurang diketahui secara pasti. Namun banyak yang berpendapat bahawa arnab ini merupakan keturunan dari arnab liar Argentina.

Hal ini berdasarkan dari catatan bahawa sebelum abad 16 dan 17 para pedagang dari Belanda membawa kelinci raksasa dari Argentina ke Eropah dan membudidayakannya. Catatan resmi dari jenis ini sendiri baru ada pada tahun 1860. Sebelum menyebar ke seluruh dunia seperti saat ini, awalnya kelinci flemish giant hanya dikembangkan di Inggris untuk memenuhi permintaan akan daging kelinci di negara tersebut.

Ciri2 umum dari flemish giant adalah :
  • Mempunyai badan yang panjang (lebih dari 20 inch/50,8 cm utk yang dewasa), bertulang tebal dan dada penuh berisi.
  • Kepala lebar, telinga panjang dan tebal serta berdiri (panjang telinga tidak kurang dari 6 inch /15 cm utk yang dewasa) serta mempunya kaki yang besar, panjang dan kukuh.
  • Warna arnab flemish giant yang diakui adalah hitam, biru, coklat kuning muda, kelabu terang, seperti pasir (sandy), kelabu besi (steel grey), dan putih. Tidak sekali-kali ada kelinci flemish giant yang mempunyai warna broken (2 atau 3 warna dalam satu tubuh).
  • Berat minimal setelah dewasa adalah 6,3 kg, jadi semakin berat semakin bagus. Menurut catatan ada yang mencapai berat hingga 12 kg.

Breed: Flemish Giant
colour: Red
Gender: Male
Age: 3 Months

Berat: 2 Kg
Panjang telinga: 13 cm


Breed: Flemish Giant
colour: Soft Blue
Gender: Female
Age: 2 Months

Berat: 1.5 Kg
Panjang telinga: 11.4 cm


Selamat bertemu lagi pada post yang akan datang :)